Des de l’any passat, Javier Merino presideix la cooperativa ferretera andalusa Coanfe. A més, juntament amb el seu germà, està al capdavant de Ferreteria Hermanos Merino a Puente Genil (Còrdova). La seva ha estat la segona botiga d’Andalusia i de la cooperativa que presideix que s’ha passar al taronja d’Optimus.
Com neix la Ferreteria Hermanos Merino?
Als anys 50, els meus pares –Francisco i Inés– van obrir una ferreteria a Puente Genil, de la que amb el pas dels anys, el meu germà i jo en vàrem agafar les regnes. El 1987, vam apostar pel cooperativisme com la única defensa de la que disposava el petit ferreter per garantir la seva supervivència i prosperitat, i vam entrar a formar part de la cooperativa Coanfe.
Com definiria el seu negoci?
Ferreteria Hermanos Merino és un negoci de tradició familiar que es podria emmarcar a la denominada “ferreteria generalista i industrial”. Apostem per un assortiment amb múltiples referències –totes elles, d’una qualitat excepcional– i per un servei acurat i una atenció personalitzada a cada una de les peticions dels nostres clients, fet que ens ha servit per guanyar la seva confiança. Aquest és el model en el que van creure els nostres pares, i pel que nosaltres seguim apostant dia rere dia.
Quins són els plans de futur per al seu establiment?
La nostra intenció és poder deixar a les noves generacions una empresa moderna, capaç de sobreviure a les envestides de la competència d’un món global, a través de models actuals de gestió com el màrqueting, la publicitat, la formació, les tècniques de vendes, etc. Som conscients que, de manera individual, no podríem assumir el cost que comporta aquest model. És per això que hem apostat per integrar-nos a Optimus.
Què ha suposat per Ferreteria Hermanos Merino el pas a Optimus?
De moment, el passat mes d’agost vam completar la primera fase d’adaptació a la nova marca –és a dir, l’adaptació de la cartellera i senyalística de la botiga a la nova imatge, així com la roba corporativa,els vehicles de repartiment i altres elements comuns a tots els establiments–. Una vegada la marca estigui implantada a nivell nacional es duran a terme les inversions que faran que Optimus sigui visible pel consumidor, cosa que de ben segur que retribuirà en benefici dels socis i dels cadenistes.
Com veu el futur del sector?
Sense cooperativisme no hi haurà futur pel petit i mitjà ferreter. Però ja no n’hi ha prou només amb el cooperativisme; hem d’evolucionar i adoptar els models de l’empresa privada. Per fer això, el sector s’ha de professionalitzar i emprendre una tasca de capacitació i formació dels associats, que englobi tota l’estructura de la cooperativa, inclòs el personal de la botiga del soci. Si som capaços d’entendre i dur a terme aquests canvis el més aviat possible, les probabilitats de supervivència de la ferreteria de proximitat es multiplicaran exponencialment.